Massageterapeuter

Lindra ömmande muskler

Det finns många anledningar till att muskler kan bli ömma och stela. Vissa av dessa problem kan lindras med hjälp av massage medan andra behöver andra typer av behandlingar. Låt oss börja med att dela in ömmande muskler i två olika grupper. Permanent ömma och stela muskler och tillfälligt ömma och stela muskler. Massage är ofta en mer effektiv form av behandling mot tillfälliga problem men kan också underlätta rehabiliteringen av permanent ömma muskler.

Permanent ömma och stela muskler

Om du dina muskler är permanent ömma så kan det bero på något så enkelt som brist på vissa spårämnen i din diet till mer allvarliga problem som kräver medicinsk vård. En relativ vanlig orsaka till stela och ömma muskler är magnesiumbrist. Magnesium behövs i kroppen huvudsakligen för ben och muskler men fyller också en viktigt funktion i matsmältningen. Magnesium fyller en mycket viktig roll för muskelavslappning och för låga magnesiumvärden kan därför leda till att dina muskler förblir spända och ömma. Magnesiumtillskott eller en diet som innehåller mer magnesium kan därför hjälpa till att lösa problem med ömma muskler.

Ett annat vanligt problem som ger ömma muskler är muskelinflammationer. Dessa kan drabba alla men är mer vanliga bland individer som har tunga jobb eller som tränar hårt. Muskelinflammationer läker ofta av sig själv men det kan ta flera månader innan de gör det. En läkare kan skriva ut antibiotika som hjälper din kropp att bekämpa inflammationen snabbare. Men muskelinflammationer kan vara svåra att behandla. Det är viktigt att inte överanstränga muskeln innan inflammationen läkt.

Om du lider av permanent muskelvärk och har prövat att öka ditt magnesiumintag så är det alltid bäst att uppsöka en läkare för att se vad som är fel.

Tillfälligt ömma muskler

Tillfälligt ömma muskler kan t.ex. bero på träningsvärk, på att man har slagit muskeln eller på att man på annat sätt har skadat denna. I samtliga dessa fall kan massage hjälpa till att lindra smärtan och skynda på läkningsprocessen. Detta då massage hjälper till att få muskel att slappna av och ökar blodtillförseln till muskeln. Om muskeln är mycket öm så kan du använda ett liniment för att lindra smärtan mer än vad bara en massage kan göra. Det finns många olika typer av liniment som är lämpliga vid olika tillfällen. Lär dig mer om olika typer av liniment och handla hos Svenskt Kosttillskott.

Om muskeln bara är lite öm så är det oftast bättre att inte använda liniment utan att istället bara använda en vanlig massageolja. Om du vill kan du använda en olja som innehåller en lugnande eterisk olja som kan hjälpa till att lugna den du masserar.

Det är väldigt viktigt att inte massera ömma muskler för hårt. Det är relativt vanligt att man hör att det skall göra ont för att ge effekt. Detta är inte sant. Om du masserar en lätt skadad muskel så kan den gå sönder mer om du masserar den för hårt. Styrkan på massagen skall därför anpassas så att det inte gör ont. Det är okej om massage skapar lätt obehag (vilket lätt uppstår när man rör skadade muskler) men det skall inte göra ont. Du skall omedelbart minska på trycket om du ser att personen du masserar grimasera. Det är alltid bättre att ta det lugnt och börja löst. Allt eftersom muskeln slappnar av kan man ofta öka styrkan utan att det gör ont eller orsakar skada. Om individen på bordet är mycket öm så kan det ibland vara bättre att helt undvika en massage och pröva igen nästa dag när musklerna förhoppningsvis har återhämtat sig lite. Om musklerna inte blir bättre kan det vara bra att uppsöka en läkare.

Om du känner bristningar i en muskel som du masserar så kan det vara bra att avbryta massagen. Om bristningen är stor så bör du rekommendera att individen uppsöker en läkare för att se om muskeln behöver medicinsk vård.